Jumaat, 3 Disember 2010

Tolong tolong aku tak reti nak servis kereta

Tension tiap kali kena servis keta kat Perodua, mesti kena ratus-ratus. Last time kena RM 200+, baru 20 000 km. Kalo pasnih 30 000 km, tah-tah RM 300+. Melampau laaaa weihh perodua!! Kali ni aku nk try kat kedai apek biasa je. Sengal tul Perodua, upah mekanik je RM38.00 hengget! Pas servis boleh pulak brake aku bunyik2. Kalau tarik handbreak pun slalu bunyik2. Sengal sengal sengal sengal punyer perodua servis. Sorila, aku nk g cari kedai apek je pasnih. Kalo apek tu baru RM10 kot cas mekanik dia. Nih sedikit info aku dapat dr kawan (nda1903.blogspot.com) :

1) Minyak brake = tukar 1 tahun sekali, atau if lampu brake tu menyala even ko dah bawak turun handbrake, so kena tukar

2) Minyak itam = myvi bagus pakai 5W/30 (4liter)

3) Minyak gear = tukar 20 000 km sekali

4) Plug = tukar 50 000 km sekali

5) Coolant = tukar 20 000 km sekali, tapi uncle tu pandai je cakap, kalau 10 000 km sekali tukar pun bagus. ye la.... tokey kedai memang selalu je suruh tukar semua. duit aku yang habis!

6) Oil filter = setiap kali service tukar

7) Air cond filter = boleh ketuk2 tak payah tukar, if ketuk2 still itam lagi... tukar la, dalam rm15 je.

6 ulasan:

  1. ng BENA kin!!myvi kmk setahun pertama jak servis rah perodua. pasya alu d bengkel jak. labour charge PERODUA nang mahal (mati kta kenak saman perodua) hahahaha

    BalasPadam
  2. hahaha.. bena anie!! kmk nak berpaling tadah tok. lgpun kmk rasa harga barang2 nya mahal juak aie. sine bengkel yang selalu di agak ktk?

    BalasPadam
  3. current labour charge kat perodua = RM42 !!!!!... grrrrr... nak sama harga dgn spark plug dahhh

    BalasPadam
  4. proton sama juak aiewh!! mahall!!

    BalasPadam
  5. ikin: di samarahan of course.hihi tp husband mek salu juak anta bengkel rah gita ya. pun ok

    BalasPadam